Sök:

Attityder till matematik

En enkätundersökning av grundskoleelevers attityd till ämnet matematik


Att matematik inte är det mest populära ämnet i skolan är ingen nyhet. Flera undersökningar, nationella som internationella, visar på sjunkande attityder till ämnet. Detta arbete syftar till att undersöka grundskoleelevers attityder till matematik, samt om det förekommer skillnader i attityd mellan yngre och äldre elever. För att undersöka detta har enkäter besvarats av 334 elever i årskurs 3-9, det vill säga elever i åldrarna 9-15 år. Undersökningen genomfördes i tre skolor från två olika kommuner i mellersta Sverige. Resultaten visar att det finns vissa skillnader mellan de yngre och de äldre elevernas attityder till matematik. Det finns även stora skillnader när det gäller på vilket sätt matematiken presenteras i undervisningen. De äldre elevernas matematikundervisning består i stor del av läroboksbunden undervisning medan de yngre eleverna har mer varierade arbetssätt. Flera metoder och arbetssätt inom matematiken är presenterade i arbetet exempelvis; grupparbeten, lärobok, laborativ undervisning, utomhusmatematik samt problemlösning. Studien visar dessutom att även lärarrollen och klassrumsklimatet spelar en roll i elevernas attityd till skolämnet.

Författare

Monica Knutsson Cervin

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..