Att vägleda elever med Aspergers syndrom
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken kompetens och resurser studie- och
yrkesvägledare med erfarenhet av Aspergers syndrom anser är viktiga att ha för att kunna
vägleda elever med Aspergers syndrom i grundskola och gymnasium.För att kunna besvara mitt syfte använde jag mig av kvalitativa intervjuer med fyra
intervjupersoner som jag hade valt ut genom godtyckligt urval. Resultatet visade att det
fanns många likheter i förhållandet att vägleda ?vanliga? elever men också skillnader.
Sättet att tolka information och sättet en person med Aspergers syndrom själv
kommunicerar på kan till vissa delar vara annorlunda jämfört med människor som inte har
Aspergers syndrom.
Samtliga intervjupersoner anser att bristande resurser är ett gemensamt problem. Det
behövs både mer tid och mer personal i arbetet kring elever med Aspergers syndrom.
Tyvärr kände intervjupersonerna missnöje och otillfredsställelse när det gäller respektive
skollednings förståelse och insikt om arbetet kring elever med diagnosen Aspergers
syndrom.
Enligt skolverkets allmänna råd har man som studie- och yrkesvägledare för elever med
Aspergers syndrom till uppgift att se till deras specifika funktionsnedsättning så att dessa
elever, i likhet med andra elever, får möjlighet att göra väl underbyggda val.