Sök:

Att utva?rdera tja?nsteleveranto?rer med hja?lp av kriterier


Vilka kriterier a?r anva?ndbara na?r en leveranto?r av tja?nster skall utva?rderas? Beror det pa? om leveranto?ren levererar professionella tja?nster eller varor? Hur utva?rderas en professionell tja?nst? Dessa fra?gor a?r na?gra av problemen som inko?pare sta?lls mot, litteraturen besta?r av ma?ngder med kriterier och modeller fo?r inko?p av produkter men a?r bristfa?llig na?r det handlar om tja?nster. Litteratur sa?ger att besparingar pa? inko?p av tja?nster varierar mellan 10 och 29 %, medan pa? varor kan det endast variera mellan 5 till 17 %. Vid inko?p av tja?nster finns potentialen till att spara pengar, men kvaliteten pa? tja?nsten fa?r ej pa?verkas. I ma?nga fall a?r det en avva?gning mellan kvalitet och pris. Detta examensarbete belyser de kriterier som a?r anva?ndbara vid utva?rdering av professionella tja?nster, samt ett fo?rslag pa? en modell hur dessa kriterier kan anva?ndas. Arbetet a?r genomfo?rt som en fallstudie pa? ett IT-fo?retag i Sverige, som ko?per in professionella tja?nster och anva?nder dem mot slutkund. De fra?gesta?llningar som har drivits under detta arbete a?r:Vilka kriterier beho?vs fo?r att utva?rdera en leveranto?r inom professionella tja?nster?Hur bo?r utva?rderingen av en leveranto?r genomfo?ras na?r dessa kriterier tas i beaktande?Efter genomfo?rd fallstudie har fo?ljande slutsatser dragits:Kriterier kan inordnas i tre olika kategorier beroende pa? vad de utva?rderar; Leveranto?rskriterier utva?rderar sja?lva leveranto?ren som sa?dan, Prestationskriterier utva?rderar en leveranto?rs fo?rma?ga att leverera en tja?nst och Produktkriterier som utva?rderar sja?lva tja?nsten som sa?dan.Pa? det hela taget kan sa?gas att kriterier som utva?rderar de kvalitativa aspekterna av en leverans oftast a?r betydligt viktigare att utva?rdera na?r professionella tja?nster ska beaktas.Vidare har ofta professionella tja?nster karakta?ren av att vara beroende av den strategiska passformen mellan leveranto?r, ko?pande fo?retag, slutkund och kriterier som utva?rderar dessa delar har da?rfo?r prioriterats. Anledningen till detta a?r att va?rderealiseringen i professionella tja?nster till stor del ligger i sja?lva leveransen och interaktionen mellan dessa parter och kra?ver da?rfo?r en ho?g grad av samverkan, kvalitet och service knuten till sja?lva tja?nsten.

Författare

Johan Holmberg Jonas Lundin

Lärosäte och institution

KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..