Sök:

Att upprätthålla en identitet genom konsumtion

- en sociologisk studie om studenters identitet inom en konsumtionskultur


Ambitionen med uppsatsen är att medvetandegöra läsare om konsumtionskulturen och hur den kan påverka individers identitet. Forskning visar på att vi lever i en konsumtionskultur som påverkar människors identitet och vilka sociala konsekvenser detta kan skapa. Syftet är således att öka förståelse för hur studenter upplever konsumtionskulturen. Studien är av en kvalitativ art med hermeneutik som metodansats och har genomförts med stöd av åtta intervjuer av studenteter på Högskolan i Halmstad. Empirin har tolkats utifrån teorier om konsumtionssamhället (Bauman), interaktion (Goffman) samt respektabilitet och kapital (Skeggs & Bourdieu). Resultatet visar att konsumtionskulturen har ett inflytande på studenter på Högskolan i Halmstad. Dem sociala konsekvenser konsumtionskulturen har bidragit med är att upprätthålla identiteter som grundar sig på den bild som individen försöker upprätthålla med sin konsumtion. Studenterna använder varor till sin intrycksstyrning för att de anser att varor presenterar deras identitet. De visar sig att konsumtion ger en identitet en tillhörighet till sociala grupper som studenterna vill tillhöra samt ett medlemskap i konsumtionssamhället, som ska ange respektabilitet.

Författare

Frida Dahlqvist Cecilia Persson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..