Sök:

Att uppfinna ett nytt hjul eller att fastna i gamla hjulspår

En studie i priming av användbarhet och originalitet vid idéskapande


Syftet med studien var att undersöka priming med exempels påverkan på skapelsers kreativitet. Effekterna av priming skulle testas i formen av egenskapspriming såväl som konceptuell priming och mätas utifrån både en användbarhetsaspekt och en originalitetsaspekt. Ett delsyfte var också att undersöka sambandet mellan intresset för att ta fram en skapelse och en skapelses grad av originalitet samt användbarhet.Primingeffekterna prövades genom ett experiment där 36 studenter delades in i 3 grupper som fick i uppgift att ta fram IT-lösningar för kollektivtrafiken. 2 av grupperna primades med var sitt exempel på hög originalitet respektive hög användbarhet.Effekterna av egenskapspriming undersöktes sedan genom en jämförelse mellan grupperna över hur stor andel av de framtagna lösningarna som innehöll egenskaper från exemplen. För att undersöka effekterna av konceptuell primingen gjordes en jämförelse av originaliteten och användbarhet hos dessa gruppers lösningar jämfört med de framtagna av en kontrollgrupp utan tillgång till exempel. Lösningarnas originalitet och användbarhet bedömdes av en expertgrupp bestående av forskare inom kreativitet och branschaktiva inom området. Denna expertgrupp bedömde även sitt intresse för att ta fram de olika lösningarna. Denna bedömning tillsammans med de två tidigare användes för att undersöka sambandet mellan intresset för en lösning och lösningens originalitet respektive användbarhet.Resultatet av studien visade på ett signifikant positivt samband hos båda grupperna av bedömare mellan en lösnings användbarhet och intresset för att ta fram lösningen. Ett signifikant positivt samband gällande en lösnings originalitet och intresset för denne kunde dock endast uppvisas hos forskare medan de branschaktiva visade på ett osignifikant negativt samband mellan de två.Resultatet av egenskapspriming och konceptuell priming visade inte överlag på några signifikanta skillnader mellan grupperna.Studien anses vara av vikt då den visar på hur en ökning av kreativiteten på skapelser inom en organisation inte behöver betyda en ökning av organisationens kreativitet p.g.a. ointresset i att omfamna och satsa på dessa lösningar.Vidare visar studien på hur primingeffekter är svåra att skapa i situationer som i högre grad ska efterlikna de i verkliga livet och hur vidare forskning behövs på området för att kartlägga variabler som påverkar priming och primings begränsningar. 

Författare

Michael Ståhl

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..