Att undervisa ute
en studie av biologilärares inställning
till utomhuspedagogik
Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för biologilärares inställning till sambandet mellan lärande och undervisning av biologi med utomhuspedagogik som pedagogisk metod. Frågor som vi också ställde var vilka faktorer som främjar respektive begränsar användandet av utomhuspedagogik. Undersökningen som var av en kvalitativ karaktär baserades på enkätundersökning med biologilärare på högstadie-, gymnasie- och universitetsnivå. Resultatet av undersökningen visade på att det finns flertalet faktorer som påverkar användandet av utomhuspedagogik. Undersökningen visade även att det finns tre olika typer av biologilärare som använder sig av utomhuspedagogik i olika stor utsträckning. Undersökningen visade att användandet av utomhuspedagogik påverkas mycket av de begränsande faktorerna men biologilärarna var överlag ense om det positiva sambandet mellan lärande och utomhuspedagogik.