Sök:

Att tolka filmmusik utan bild

en undersökning av gymnasieelevers tolkningar och associationer vid lyssning till musik avsedd för film


Syftet med detta arbete är att undersöka vilka känslor och associationer elever vid gymnasiets estetiska program får vid lyssning av musik som är för tänkt för film, men utan bild. Utifrån att endast lyssna på musiken vill jag se om elevernas tolkningar förefaller lika varandra och om det finns genusskillnader. Jag vill utforska musikens så kallade ?koder? som styr våra sinnen mot en speciell riktning och på vilka sätt den kan manipulera oss. Jag valde att spela upp fem delstycken (satser) av en komposition jag skrivit, avsedd att illustrera ett händelseförlopp i form av en filmsynopsis. Ett antal gymnasieelever av båda könen fick lyssna till musiken, besvara en skriftlig enkät med frågor om de känslor, bilder och genrer de associerade till, och slutligen besvara muntliga följdfrågor i grupp. Sammanställningen av svaren visade tydliga tendenser och likheter mellan elevernas associationer. Dessutom var deras tolkningar mycket lika mina egna musikaliska intentioner av vad jag ville att musiken skulle förmedla. Det fanns vissa genomgående skillnader mellan könen, men i stort sett var alla elever överens om att musik i film är mycket viktig. Resultat från tidigare undersökningar om musikens manipulativa påverkan och dess koder stämmer överens med de resultat som föreliggande studie kommit fram till.

Författare

Karin Åberg

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..