Sök:

Att stimulera barns skrivlust

att så ett litet frö


Syftet med vår undersökning var att se om man genom olika övningar kunde stimulera barns skrivlust. Utgångspunkten var att övningarna hade en mottagare och att skrivlusten var det viktigaste, inte skrivandet av en korrekt text. Skrivövningarna hade olika teman, bl.a. musik, sagor, drama och bilder. Undersökningen genomfördes på en skola, där undersökningsklassen bestod av 12 fjärdeklassare och 10 femteklassare. Metoden för mätningen av resultatet var enkäter, som hela klassen fyllde i och textananlyser gjorda på sex elevers texter. I de två populäraste övningarna, "Skogen" och "Dockteatern" användes drama i introduktionen, därför kunde vi dra slutsatsen att drama var en bra introduktionsform. Genom enkätsvaren kunde vi se en ökad skrivlust hos de flesta eleverna. Vi fann att friheten att skapa efter egen kreativitet och fantasi, var den största orsaken till att övnignarna gav skrivlust.

Författare

Jenny Ahlmark Ann-Christine Kangas

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..