Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga
Sammanfattning
Maria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolans
verksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt att
arbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. Enligt läroplanen
har pedagogerna skyldighet att utmana barnen i de olika uttrycksformer som förskolan
erbjuder. Syftet med detta arbete är att se hur pedagoger arbetar med språkstimulering och
kommunikation inom deras inspirationer, hur pedagogerna planerar och utför sitt arbete samt
hur den pedagogiska miljön utformas. Dessutom vill vi se vilka likheter och skillnader det
fanns mellan dessa inspirationer. Genom litteratur om de olika inspirationerna så har vi kunnat
koppla ihop teori och praktik med bland annat stöd ifrån teoretiker som Jean Piaget och Lev
Vygotskij.
Det empiriska materialet som vi har samlat in är består av intervjuer med pedagoger samt
observationer i barngrupper. De slutsatser som vi dragit är att inspirationerna egentligen är
väldigt lika varandra, samtidigt finns det skillnader de emellan. Både Montessoripedagogiken
och Reggio Emilia filosofin är väldigt noga med att den pedagogiska miljön är uppbyggd så
att barnen ska få inspiration till ett lärande. Skillnaden är att Montessori är en pedagogik och
har en metod att följa medan Reggio Emilia filosofin är ett synsätt och har ett arbetssätt som
pedagogerna själv får tolka och planera verksamheten efter.
Nyckelord
Montessoripedagogik, Reggio Emilia filosofin, den tredje pedagogen, Maria Montessori,
Loris Malaguzzi.