Att stärka kunskapsspråket i NO hos flerspråkiga elever (To scaffold the academic language proficiency in science in the multilingual classroom)
I den här uppsatsen undersöker vi sex pedagogers tankar och erfarenheter kring undervisning
av flerspråkiga elever i årskurserna ett till sex. Vi fokuserar främst kring hur de arbetar för att
stärka elevernas språk i NO-undervisningen. Pedagogerna arbetar i två större kommuner i
södra Sverige med en varierande andel flerspråkiga elever i sina klasser.
I vår bakgrund skriver vi att det finns stora skillnader mellan meritvärdet hos elever med
svensk bakgrund och hos elever med utländsk bakgrund. Allra svårast är det för de elever som
kom till Sverige efter skolåldern, men även föräldrarnas utbildningsnivå spelar stor roll för elevernas skolresultat.
Av de sex pedagoger vi intervjuade var det en lärare som arbetade med genrepedagogik.
De andra betonade att de framför allt försökte vara extra tydliga, samt hålla ett lägre tempo för
att se till att de flerspråkiga eleverna förstod allt.
Vår slutsats blev att det krävs mer utbildning om hur man kan arbeta språk- och
kunskapsutvecklande med flerspråkiga elever. Det hade även varit intressant att undersöka om
och hur ett genrepedagogiskt arbetssätt i mindre grupper hade påverkat flerspråkiga elevers skolresultat.