Sök:

Att spela historien

Hur användningen av digitala spel bidrar till utvecklingen av historiemedvetenhet


Sedan ho?sten 2011 har historia blivit gymnasiegemensamt a?mne, vilket inneba?r att samtliga program ma?ste la?sa historia i na?gon utstra?ckning. Detta inneba?r att historiea?mnet nu ma?ste anpassas mot ett sto?rre antal elever a?n tidigare. Spelbaserat la?rande a?r en la?randeform som spa?s fa? en allt sto?rre roll inom undervisning inom de kommande a?ren, men forskningen tillhandaha?ller fa? studier av hur digitala spel kan anva?ndas i undervisning. Denna intervjustudie med 14 gymnasieelever fokuserar pa? att underso?ka hur digitala spel kan anva?ndas fo?r att uppna? ett av historieundervisningens o?vergripande syften, na?mligen att utveckla ett historiemedvetande hos eleverna. Resultatet visar att anva?ndningen av digitala spel i undervisningen kra?ver att la?raren konstruerar en uppfo?ljande aktivitet som mo?jliggo?r fo?r eleverna att verbalisera sina spelupplevelser och go?ra kopplingar till annan information fo?r att historiemedvetande ska utvecklas. Det ga?r inte lita till att eleverna automatiskt formerar ett historiemedvetande enbart utifra?n spelupplevelsen. 

Författare

Elin Larsson-Auna

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..