Sök:

Att skapa upplevelseproduktioner med utgångspunkt i deltagaren

kommersiell upplevelseproduktion sedd genom klippklättrares upplevelser

Utifrån mitt djupa intresse inför människors beteenden, idéer och upplevelseransåg jag det intressant att studera vilka upplevelsekvalitéer jag kunde identifiera hos deltagare inom kommersiell upplevelseproduktion. Min litteraturstudie visar att människors beteenden har förändrats i och med en ökad välfärd och numera söker många efter ett liv fyllt av mer krävande och äventyrliga friluftsaktiviteter. Ett ökat intresse för naturen och utomhusaktiviteter gör att det idag bedrivs många olika typer av kommersiella klätterproduktioner utomhus som är upplevelseinriktade. Den teoretiska referensramen innehåller tidigare forskning om klättring, samhällsekonomi, sociologi och upplevelsepsykologi. Motivet för detta examensarbete är att med klippklättring som perspektiv skapa en förståelse inför komplexiteten i fenomenet kommersiell upplevelseproduktion. Syftet är att öka förståelsen av innehållet i individuella upplevelser i en klättringskontext. Den empiriska undersökningens syfte är att identifiera upplevelsekvalitéer hos deltagare inom kommersiella klätterproduktioner. För att kunna uppfylla syftet valde jag att utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt genomföra en kvalitativ undersökning med interaktiv induktiv ansats. Den kvalitativa undersökningen består dels av en intervjustudie som består av sju kvalitativa intervjuer och dels en deltagande observationsstudie. Min förhoppning är att denna undersökning kan bidra till en diskussion om innehållet i individers upplevelser samt problematisera fenomenet upplevelseproduktion med hjälp av det perspektiv som jag utvecklar och använder i examensarbetet. Kodningen av det empiriska materialet har genererat fem kategorier av upplevelsekvalitéer: naturupplevelsen, personlig utveckling, identitet i det sociala samspelet, drömmar och framtidsplaner samt känslan av kroppen i rörelse. Analysen och tolkningen av det empiriska materialet har visat att klippklättring kan skapa förutsättningar för människor att utvecklas och lära sig mer om sig själva, dels som individer och dels som en del av en gemenskap. Genom att delta vid kommersiella klätterproduktioner har jag sett att individer får en säkerställd och genomtänkt miljö att röra sig inom: vilket leder till både flowrelaterade och också transformerande upplevelser. Beroende på vilken typ av produktion man som upplevelseproducent vill genomföra kan man rikta in sig mot två huvudsakliga nivåer: Flow och Transformation. Båda nivåerna associeras till naturen som kontext, livslångt lärande samt djupa och varaktiga upplevelser: detta sammanbinder upplevelserna, i kombination med en kommersiell upplevelseproduktion, till en ökad livskvalitet. Denna förståelse har enligt bedömning stor betydelse när man som upplevelseproducent har för avsikt att skapa upplevelseproduktioner med utgångspunkt i deltagaren. En slutsats jag har kommit fram till är att, ju mer engagemang och tid som upplevelseproducenten kräver av deltagaren: desto större utmaning innebär detta, vilket då kan leda till djupare upplevelser med transformation som möjligt utfall.

Författare

Madelene Lidmalm

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..