Sök:

Att skapa tillit i elektronisk handel


Kan det första intrycket på en webbsida för elektronisk handel påverka tilliten till företaget? Om ja, vilka faktorer är då avgörande? Hur viktig är egentligen den grafiska utformningen och användbarheten, för tilliten, i det första intrycket? För att utröna detta utfördes en Design Walkthrough med nio personer, med varierande erfarenhet av handel via Internet. Sammanlagt valdes nio webbsidor ut från tre populära e-handelsbranscher: Kläder, Elektronik och Böcker. Personerna som ingick i studien delades in i tre grupper som tittade på en bransch vardera. Ett antal frågor ställdes under tiden som gällde det första intrycket och faktorer som kan påverka tilliten till sidan. Slutligen fick de berätta vilken sida de fick mest förtroende för och varför, baserat på det första intrycket. Resultatet från undersökningen visade på att det första intrycket är viktigt och att tillit till en webbsida kan skapas hos användaren redan här. Att ett företag är känt skapar direkt mer tillit hos användaren. Stereotypen av en förtroendeingivande webbsida har hög användbarhet, innehåller relevant information och layouten på sidan kännas professionell.

Författare

Elin Wennberg

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..