Att skapa spelkaraktärer utan att följa den stereotypiska mallen
Inom spelvärlden finns det många karaktärer med stereotypiska drag, som t.ex. har skurkar ofta spetsigare drag medan de goda har mjukare former. Dessa karaktärer är skapade för att vi snabbt ska kunna identifiera dem, då människor har en tendens att tolka andra utifrån de stereotypa drag som de finner hos personen. Denna studie undersöker om det är möjligt att skapa en viss typ av spelkaraktär utan att följa den stereotypiska mallen men ändå kunna förmedla vad för typ den är. För att ta reda på det har en litteraturstudie och analys av kända spelkaraktärer genomförts. Utifrån resultatet från dessa har framtagning av karaktären skett i två versioner, en stereotypiskt och en neutralt. Sedan utfördes en enkätundersökning för att ta reda på hur respondenterna uppfattade karaktären. Resultatet visade sig att det var svårt att skapa en viss typ av spelkaraktär utan att ge den stereotypiska drag, i alla fall när den porträtterades med ett neutralt ansiktsuttryck och kroppspråk.