Sök:

Att skapa positiva kommersiella upplevelser i trädgårdsparken

förutsättningar för upplevelseskapande och användning avupplevelsemarknadsföring


Rapporten syftar till att ge svar på hur trädgårdsparker i södra Sverige kan använda sig av upplevelsemarknadsföring för att kunden ska få en positiv upplevelse av besöket. Resultatet utgår från både litteraturstudie och empirisk data från intervjuer. För att ett företag ska kunna iscensätta upplevelser som väcker engagemang måste erbjudandet anpassas väl till målgruppen. Deltagandet kan ske aktivt eller passivt och bör inkludera alla de fyra aspekterna underhållning, utbildning, estetik och eskapism för en positiv upplevelse samt att händelsen har ett klimax.I dagens samhälle konsumerar vi inte bara för att tillfredsställa våra grundläggande behov utan också för att visa vår identitet. Vilka händelser som vi väljer att engagera oss i illustrerar de värden vi vill bli förknippade med. Ett stort engagemang innebär att det som personen förknippar stimulit med, utifrån sina erfarenheter och perception, också innebär en stor personlig relevans eftersom det kan förstärka omgivningens positiva bild av personen. Engagemang och social interaktion är två nyckelfaktorer i kundens skapande av upplevelser.I upplevelsemarknadsföringen använder man fysiska möten och mötesplatser samt digitala interaktioner för att nå en tvåvägskommunikation med målgruppen och därigenom förmedla de värden som företaget står för. Känsla är ett viktigt ledord i upplevelsebaserad kommunikation och användningen av de fem sinnena för att uppfatta budskapet och företagets sensitiva identitet. Det är viktigare hur budskapet kommuniceras snarare än vad som kommuniceras. Litteraturstudien resulterade i att företag kan, genom att påverka kundernas förväntningar i fasen innan upplevelsen med upplevelsemarknadsföring, inverka på graden av kundnöjdhet eftersom nöjdhet är nära relaterat till förväntningarna, vilket också styrktes i den empiriska studien.

Författare

Magdalena Fredriksson

Lärosäte och institution

SLU/Horticulture (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..