Sök:

Att skapa en yrkesidentitet

En studie om organisationers strategier för nyanställda


Syftet med denna studie är att undersöka hur organisationer gör för att nyanställda ska kunna skapa sin yrkesidentitet. Vi har i denna studie valt att betrakta yrkesidentitet som en social identitet som skapas och upprätthålls i en specifik yrkespraktik. Vi har valt att utgå från det sociokulturella perspektivet där mänskligt handlande och tänkande ses som situerat i sociala kontexter. Lärande betraktas utifrån detta perspektiv som en pågående social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra människor. Den empiriska datainsamlingen grundas på semistrukturerade intervjuer där vi intervjuat sju HR-ansvariga inom olika organisationer.  Materialet är transkriberat och analyserat med hjälp av kodning och tematisering. De teman som redovisas och analyseras är det sociala samspelet, delat ansvar, introduktion och företagskulturens inverkan. Resultat visade att organisationer arbetar aktivt för ge den nyanställde rätt förutsättningar för att kunna skapa sin yrkesidentitet där handledaren har en central roll i socialiseringsprocessen. 

Författare

Josephine Wahlund Amanda Hagberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..