Att skapa en multisensorisk sinnesupplevelse
En marknadsföringsstrategi för detaljhandelsföretag
Sensory marketingMultisensory brand experienceInterior designMultisensory strategyBrandEmotional experienceInteractive multisensory experienceSinnesmarknadsföringUltimat sinnesupplevelseHeminredningMultisensorisk strategiVarumärkeEmotionell upplevelseInteraktiv multisensorisk sinnesupplevelse
Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera varför och på vilka sätt ett detaljhandelsföretag bör erbjuda kunden en multisensorisk varumärkesupplevelse. Uppsatsen kommer att ge företag ökad förståelse för Sinnesmarknadsföring och vad det får för konsekvenser vid utformandet av servicelandskapet.Vi har använt oss av både en kvantitativ och en kvalitativ metod. Den kvantitativa metoden innebar ett experiment där vi undersökte doft- och ljudets påverkan på kundbeteendet. Experimentet utfördes på en utvald yta på EM Kalmar Severins i samband med den specifika produktgruppen soffa. Den kvalitativa undersökningen genomfördes med observationer, 15 kundintervjuer samt en intervju med varuhuschefen.