Sök:

Att se bortom sina gränser

och finna skrivlust genom
fantasi- och kreativfyllda övningar


Syftet med vår undersökning var att få mer insikt i om det går att hjälpa eleverna att finna skrivlust med hjälp av skrivövningar som stimulerar till fantasi och kreativitet. Vi genomförde sex skrivövningar som kopplades till olika teman, bland annat sagor och dikter. Dessa skrivövningar genomfördes i en årskurs fyra med arton elever. De metoder som användes för att mäta resultat var loggfrågor och observationer, som genomfördes i hela klassen. Intervjuer genomfördes på sex utvalda elever. Till de populäraste skrivövningarna, saga och spökhistoria använde vi högläsning och musik, varpå man kan anta att dessa tillvägagångssätt kan stimulera skrivlusten. Genom loggfrågorna och intervjuerna kunde vi se att skrivlusten ökat hos en majoritet av eleverna efter genomförd undersökning. Vi fann även att skrivande där eleverna kan relatera till sig själva skapade ett positivt skrivklimat.

Författare

Anna Helsing Benita Westman

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..