Sök:

Att sätta uttalet på plats

Uttalsträning i andraspråksundervisning


Syftet med studien är att undersöka hur andraspråksundervisning med fokus påuttalsträning kan utformas för att möjliggöra för inlärare att tillägna sig ett förståeligtuttal samt vilka svårigheter inlärare har i inlärningen av svenskt uttal. Studiens materialsamlades in genom samtalsintervjuer med fem pedagoger. Resultatet visar att samtligainformanter arbetar med prosodi, vokaler och konsonanter i uttalsundervisningen för attinlärare ska tillägna sig ett bra uttal. Samtidigt är det svenskans betoning, melodi ochvokaler som inlärarna har svårt för. Informanterna betonar även vikten av att inlärarnalyssnar på olika varieteter av talad svenska. Studien och tidigare forskning påvisarvikten av att inkludera prosodi i andraspråksundervisningen eftersom en felaktigprosodi har stor betydelse för inlärares uttal i andraspråket. De delar i prosodin somresultatet betonar är satsmelodi, huvudbetoning och rytm vilka anses vara betydelsefullaför att andraspråksinlärare ska tillägna sig ett förståeligt uttal.

Författare

Veronica Erlandsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..