Sök:

Att pröva kunskap

Om likvärdigheten i skolan

Likvärdigheten i den svenska skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå skolans mål, men frågan är om elever ges möjlighet att testas i samma eller likvärdiga kunskaper. Syftet med studien är att undersöka likvärdigheten i skolan, utifrån vilken kunskap som testas i ämnet samhällskunskap. Kunskapen i denna studie avser fakta- respektive färdighetskunskaper. För att undersöka likvärdigheten analyseras dels lärarnas skriftliga prov och dels det nationella provet i samhällskunskap gällande läsår 2012/2013. För att uppfylla syftet ställs forskningsfrågorna:Testas främst fakta- eller färdighetskunskaper i det nationella provet i samhällskunskap?Testas främst fakta- eller färdighetskunskaper i lärarnas skriftliga prov i samhällskunskap?Hur ser förhållandet ut mellan den kunskap som testas i det nationella provet respektive de skriftliga proven?För att undersöka förhållandet mellan fakta- och färdighetskunskaperna har den ämnesspecifika begreppsapparaten första och andra ordningens kunskaper använts, där faktakunskaperna återfinns i första ordningens kunskaper och färdighetskunskaperna återfinns i andra ordningens kunskaper. Utöver det nationella provet i samhällskunskap har tolv skriftliga prov analyserats: från fyra olika lärare, från fyra olika skolor i tre olika kommuner. Varje årskurs representeras av fyra prov vardera.  Analysen har skett genom en femgradig dimensionsanalys. Resultatet visar att proven i stora drag är likvärdiga, även om det finns några skillnader, vilket också indikerar ett friutrymme hos lärarna. Frågorna i det nationella provet inriktas oftast antingen på faktakunskaper eller också en kombination av fakta- och färdighetskunskaper. Lärarnas skriftliga prov testar i stor utsträckning faktakunskaper, och testar bara hälften så ofta fakta- och färdighetskunskaper i kombination. Nästan inga uppgifter testar enbart färdighetskunskaper. När färdighetskunskaperna testas fokuserar båda provtyperna på färdigheter i samhällsvetenskaplig kausalitet och slutledning, men lärarnas skriftliga prov testar i större utsträckning att eleverna ska belägga sina svar.

Författare

Kamilla Lundborg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..