Att "ordbajsa" eller inte...
en studie av föreställningar
om skolutveckling och utvärdering hos lärare och rektorer i
kommunala musikskolan
Syftet med denna undersökning var att studera föreställningar om skolutveckling och utvärdering hos lärare och rektorer vid två kommunala musikskolor. Studien syftade även till att undersöka föreställningar om utvärderingens roll i skolutvecklingsarbetet. Datainsamlingen har skett via intervjuer och resultatet visar en komplex bild av de föreställningar som framträtt. Skolutveckling och utvärdering har ingen entydig innebörd för de intervjuade, men alla informanter är av den uppfattningen att skolutvecklingen är väldigt viktig för musikskolan. Vi har även kunnat se att föreställningarna om utvärderingens roll i skolutvecklingen är beroende av negativa eller positiva erfarenheter av utvärdering. Utvärdering upplevs som något positivt när den bidrar till att förbättra och utveckla verksamheten. När uppföljning och återkoppling saknas upplevs utvärderingen däremot som meningslös och slöseri med tid.