Sök:

Att öka mottagligheten för branded content genom hyper-personalisering

En användarstudie mot målgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur.

I denna studie utreder jag om hur branded content mottas avmålgruppen för digitala tidskrifter inom populärkultur genom enframträdande teknik in webb-personalisering, hyper-personalisering.Målgruppen för denna studie är unga opinionsbildare som konsumerarinnehåll från digitala tidskrifter som exempelvis Nöjesguiden. Brandedcontent, sponsrat innehåll, är innehåll som skapas för att ett varumärkeskall förknippas med en kreatörs målgrupp. Alltså kan ett varumärke beNöjesguiden skapa redaktionellt innehåll som bör tilltala målgruppen förden digitala tidskriften, och på så sätt skall målgruppen få en nyuppfattning eller fortsatt positiv syn på varumärket. Hyperpersonaliseringär en teknik som appliceras för att kunna rikta innehåll,tjänster eller produkter mot individer inom en målgrupp med träffsäkerrelevans. Tekniken kräver en stor mängd insamlad social data och det blirdärför intressant att föra en diskussion kring hur målgruppen reagerar påatt man kan genomföra en sådan enorm insamling av data. Även en etiskdiskussion kring tekniken förs i rapporten. För kunna besvara ommottagligheten för branded content genom hyper-personalisering är godeller ej genomfördes en kvantitativ studie i form av en enkät och enkvalitativ studie med ett användarexperiment. Enkäten besvarades av 87personer från målgruppen och fyra personer från målgruppen fick varamed och uppleva användarexperimentet. Valet att genomföra ett flertalmetoder grundar sig i att kunna ha möjlighet till en bred diskussion kringproblemformuleringen.

Författare

Alexandros Sombo

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..