Sök:

Att leva uppdraget


Examensarbetet handlar om hur pedagogerna i två olika förskolor resonerar kring begreppet kulturell mångfald och sitt uppdrag att förbereda barnen för ett alltmer internationaliserat samhälle. Vi valde att jämföra två förskolor för att se om det förekommer likheter respektive skillnader i deras sätt att tänka kring uppdraget avseende kulturell mångfald. Den ena förskolan ligger i utkanten av en större stad i södra Sverige, där majoriteten av barnen är flerspråkiga. I den andra förskolan som ligger i utkanten av en mindre stad i södra Sverige där majoriteten av barnen vuxit upp i Sverige och har föräldrar som också gjort det. Syftet med arbetet är att via intervjuer närma oss pedagogernas tolkning av begreppet kulturell mångfald samt de direktiven som framförs i Lpfö 98, att förbereda barnen för ett alltmer internationaliserat samhälle. Vi närmade oss vårt problemområde genom följande frågeställningar; Hur resonerar pedagoger på två förskolor kring begreppet kulturell mångfald? Hur resonerar de kring sitt uppdrag att förbereda barnen för ett allt mer internationaliserat samhälle? Vårt teoretiska ramverk har utgjorts av den franske sociologen Pierre Bourdieus begrepp habitus och fält. Läroplanen för förskolan har också varit ett relevant dokument att spegla vår empiri mot. Vårt resultat visade att samtliga informanter var positiva till kulturell mångfald. Resultatet pekar också på skillnader i sättet att utforma det kulturella mångfaldsarbetet i respektive förskolor. Informanterna på en av förskolorna gav uttryck för att kulturell mångfald berikar en, samtidigt som mångfaldsarbetet betraktades som något för de ?andra? och inte ?oss?.

Författare

Semira Hadzalic Iwona Hallberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..