Sök:

Att leva med en osynlig diagnos

Livskvalitet hos vuxna med ADHD


Bakgrund: Uppfattningen har la?nge varit att Attention-deficit/hyperactivity disorder, ADHD, a?r en diagnos som va?xer bort och inte kvarsta?r in i vuxenlivet och da?rav har forskning runt ADHD, fram till det senaste decenniet, na?stan uteslutande bedrivits runt barn. Da? symtomyttringen ter sig annorlunda hos vuxna a?n hos barn saknas kunskap och fo?rsta?else bland annat inom va?rden och om hur dessa vuxna ska va?rdas och bemo?tas. Fo?r att va?rda vuxna med ADHD pa? ett medma?nskligt sa?tt beho?vs kunskap om hur de upplever sin ha?lsa ma?tt som livskvalitet. Syfte: Studien syftar till att beskriva hur vuxnas livskvalitet pa?verkas av ADHD.Metod: Litteraturstudie med kvalitativa och kvantitativa artiklar som underlag. Materialet har analyserats med WHO:s definition av livskvalitet med dess sex olika doma?ner som utga?ngspunkt.Resultat: Livskvaliteten hos vuxna med ADHD pa?verkades negativt inom samtliga doma?ner. Positiva aspekter framkom under doma?nen psykiskt va?lbefinnande och grad av oberoende. Vuxna som diagnostiserats i tidig a?lder har ho?gre livskvalitet a?n de som fa?r diagnosen senare i livet.Slutsats: Vuxna med diagnosen har en generellt la?gre livskvalitet ja?mfo?rt med om de varit utan diagnosen. Tidig diagnostisering och kontinuerligt sto?d a?r faktorer som kan o?ka livskvaliteten fo?r vuxna med ADHD. 

Författare

Madeleine Good Lovisa Olsson

Lärosäte och institution

Röda Korsets Högskola/Röda Korsets Högskola

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..