Sök:

Att leka sig till skriftspråket


Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger på en förskola arbetar kring barnens skriftspråksutveckling och hur andra uttrycksformer kan knytas till detta arbete. Som metod för undersökningen använde jag fokusgruppsintervju som är en kvalitativ metod. Respondenterna var en grupp om fem pedagoger på en förskola i Norrbottens län. De var alla kvinnor i samma åldersspann med varierande utbildningsbakgrund. Resultat som framkom var att barnen uttrycker sitt intresse för skriftspråk genom att börja intressera sig för skriftbilderna av det egna och andras namn. Barnen låtsasläser böcker, lekskriver och lyssnar på högläsning av böcker. Pedagogerna svarar på barnens frågor om skrivning och förklarar eller visar t.ex. hur bokstäver ser ut. Barn och pedagoger kan tillsammans göra sagor och böcker med text och bild samt dramatiseringar av sagor. Språklekar är också något som man arbetar med samt att använda dator och active- board med skriv- och ritprogram. En svårighet som framkom var att högläsning var svårt att hitta ostörd tid till. Man verkar heller inte medvetet stimulera till lekar där skriftspråket används naturligt för kommunikation.

Författare

Anna Wiklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..