Sök:

Att leda det patientnära omvårdnadsarbetet - intervjuer med nyutbildade sjuksköterskor


Bakgrund: ledarskap beskrivs som en av de tre hörnstenarna i sjuksköterskans yrkesroll. Forskning visar att ledarskap är en del av yrket många nyutexaminerade sjuksköterskor känner sig oförberedda på och att det kan vara svårt att ta den arbetsledande rollen på arbetsplatsen. Syftet: att undersöka nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse av vilka förberedelser de hade fått från utbildning samt vilket stöd de fått från arbetsplatsen för att leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Metod: en empirisk intervjustudie, med en semi-strukturerad intervjuguide. Materialet har analyserades med inspiration av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: informanterna upplevde att den teoretiska undervisningen inte räckte hela vägen, att förankringen mellan teori, verksamhetsförlagd utbildning och arbetsliv var svag. Resultatet visade även att handledaren var central för lärandet och stöttning från kollegor och organisation samt ett förstående klimat underlättade för att leda det patientnära omvårdnads-arbetet. Slutsats: det behövs mer fokus på sjuksköterskans roll som arbetsledare i både utbildning och på arbetsplatsen.

Författare

Cecilia Elm Emmie Gärdenfors

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..