Sök:

Att inte vara först

En studie av utmanares etableringar

Uppsatsen handlar om second moverföretag och dess etablering på marknaden. Sju 2Mo-företag har intervjuats för att finna gemensamma drag i dess etablering i tre steg: förutsättningar, strategi och hinder. De flesta 2Mo-företagen har vid sin etablering haft tydliga komparativa fördelar gentemot sina respektive konkurrenter. Det framgår att de komparativa fördelarna lägre kostnad och differentiering har stor betydelse vid etableringsbeslutet. Det har varit svårt att identifiera huruvida företagens timing varit god. Timingen hos många av företagens måste ses ur ett längre tidsperspektiv för att kunna identifieras som bra eller dålig. När det gäller företagens strategier har de även här stämt väl in på referensramen och undersökningsmodellen. Många av strategierna finns här representerade hos flera företag. Vissa hinder som inte omfattats av referensramen har även framkommit i studien. Många av företagen har haft samma leverantörer som sina konkurrenter. Det har gjort att konkurrenterna kunnat motarbeta utmanarna via sina inarbetade leverantörsrelationer. Fenomenet väljer vi att kalla för indirekt motarbetning. Vidare har flera av företagen haft problem med tillgång till kapital, vilket hindrat dem i etableringen. Många har löst kapitalbristen genom att ta in externt kapital.

Författare

Fabian Af Ekenstam Anders Östman

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..