Sök:

"Att ha inflytande handlar inte om att bestämma och att alltid göra som man vill"

Förskollärares förhållningssätt till barns inflytande i förskolan


Vår studie har som syfte att undersöka några förskolelärares syn på barns inflytande och dess betydelse för lärandet. Vi skapade en bild av hur pedagoger ser på begreppet inflytande och hur de väljer att tillämpa det i det pedagogiska arbetet med barnen. Vi anser att inflytande är en viktig del i barnets utveckling till att bli självständiga demokratiska medborgare. Vi har undersökt hur pedagogerna förhåller sig till inflytande och hur det kan vara sammankopplat till vilken barnsyn pedagogen besitter. Vi har valt att genomföra vår studie genom att tillämpa kvalitativa forskningsintervjuer för att få en större förståelse kring detta fenomen, där vi har intervjuat sex förskollärare på två olika förskolor inom Luleå kommun. Studien har visat på att det finns tydliga mönster i hur pedagogerna arbetar med inflytande i barngruppen och gentemot det individuella barnet. Vi har även synliggjort att det finns begränsningar i arbetet med inflytande på både organisatoriska planet såväl som hos pedagogerna själva. De intervjuade pedagogerna anser att inflytande har en viktig del i barns lärande och det är den vuxnes förhållningssätt är betydande faktor i huruvida barnen får inflytande eller inte.

Författare

Maria Fredriksson Sandra Wallgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..