Att göra en insats. En kvalitativ studie av handledarskapet vid ungdomstjänst.
Vi har gjort en kvalitativ studie av fenomenet ungdomstjänst som infördes som
enskild påföljd vid brott den 1 januari 2007. Vårt syfte med uppsatsen har varit att
studera lagstiftningen som ligger till grund för ungdomstjänst, alltså vilka tankar
kring behandling och straff som har påverkat påföljden samt hur dessa tankar har
haft verkan på den verklighet som ungdomsbrottslingarna befinner sig i när de
genomför sin ungdomstjänst. På ungdomstjänstplatserna finns det handledare till
ungdomarna. Vår huvudfrågeställning har varit om handledarnas handledning och
syn på sitt uppdrag överensstämmer med lagstiftarens intentioner. Vi har
undersökt vad handledare och socialsekreterare anser vara viktigt när det gäller att
vara handledare till ungdomar på ungdomstjänst, samt vad de hoppas att
ungdomarna ska ta med sig efter avslutad ungdomstjänst. Lagstiftarens intentioner
när det gäller ungdomskriminalitet är att proportionalitet, förutsägbarhet och
konsekvens i större utsträckning än tidigare ska vara en del i påföljderna. Förutom
dessa principer har ungdomstjänst som funktion att vara gränssättande och
fostrande samtidigt som påföljden ska vara vägledande och reflekterande. De
handledare vi har intervjuat har pekat på att deras roll har varit att visa
ungdomarna ett alternativ till kriminalitet vilket vi anser uppfyller lagstiftarens
intentioner om att vara vägledande. Vi har sett ungdomstjänst som en straffrättslig
påföljd med behandlande inslag framförallt i den särskilt anordnade verksamheten
men även i handlarnas bemötande och handlande kring ungdomen.