Sök:

Att ge utrymme för barns egna planer

En kvalitativ intervjustudie bland förskollärare


Syftet med denna studie var att studera hur förskollärare organiserar verksamheten för att ge utrymme till barns egna planer. För att forska kring detta utgick studien från ett kvalitativt perspektiv och metoden var enskilda intervjuer med 4 förskollärare. Studien hade en fenomenografisk ansats. Kopplat till vår undersökning har vi använt oss av läroplanen för förskolan och litteraturstudier. Resultatet visar att förskollärarna uppfattar att barns lär sig genom socialt samspel, genom att göra samt när lärande är lustfyllt och meningsfullt där förskollärarnas roll i lärande är att vara handledare, medforskare, tillåtande och möjliggörande. Förskollärarna i studien definierar barns egna planer som att få tid att göra vad man vill och få tid till lek. För att ge utrymme för barns egna planer organiserar förskollärarna verksamheten genom tre olika metoder: ge tid för frilek, flexibilitet i arbetet med barn och planerade aktiviteter för att fånga barns intressen och planer. Förskollärarna bemöter barnen genom att hjälpa dem att genomföra sina planer, genom att inte säga nej och inte avbryta. Resultatet visar även att förskollärarna beskrev en rad svårigheter i att ge utrymme för barns egna planer. Dessa var främst: sitt egna förhållningssätt gentemot barns planer, lokaler som begränsar, brist på gemensamt synsätt i arbetslaget och rutiner som styr verksamheten.

Författare

Elin Andersson Tina Stenberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..