Sök:

Att ge eller få utskällning i klassrummet


Syftet med detta examensarbete har varit att få kännedom om hur pedagoger och elever känner för skäll i skolan. Vi har då sett till kollektiva respektive individuella utskällningar, betydelsen av vem som skäller och vad som händer när parterna blir arga och tar till skäll. Vi har genom kvalitativa intervjuer kommit fram till likheter och skillnader mellan pedagoger och elever. Dessutom har vi valt att intervjua en psykolog vars svar kan kopplas samman med några av de teorier vi uppmärksammat i vår kunskapsbakgrund. Det har visat sig att såväl elever som pedagoger har ett gemensamt synsätt på vad skäll innebär för dem. Vi har uppmärksammat skillnader och likheter i pedagogernas medvetenhet när det gäller att skälla på sina elever. Elever vi intervjuat tar till sig av utskällningar på olika sätt beroende på situationen och vem det är som skäller. De flesta elever och lärare är överens om att samtal bör ersätta skäll.

Författare

Rickard Andersson Månsson Johanna

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..