Sök:

Att förpacka ett pris

hur visuella element påverkar konsumentens prisuppfattning


Titel: Att förpacka ett prisExamination: 2012-04-21Ämne/kurs: Kandidatuppsats, Medie- och Kommunikationsvetenskap, 15 hpFörfattare: Johan Ahlstrand & Patrik OlssonHandledare: Mikael GullikssonNyckelord: Förpackningsdesign, prispositioneringSyfte: Syftet är att undersöka tre specifika förpackningar och hur detre visuella elementen typografi, bild/illustration och formpåverkar konsumenternas prisuppfattning av produkten. Uppsatsen undersöker också om konsumenter som oftahandlar I ett specifikt produktsegment är bättre på att avgöraprispositioneringen på våra utvalda förpackningar änkonsumenter som sällan eller aldrig handlar frånproduktsegmentet.Metod: Detta är en kvantitativ undersökning, utförd med endatorstödd enkät.Teoretiska perspektiv: Studien använder sig av teorier från Marknadskommunikation med vikt på Strategisk Positionering samt Konsumentbeteende och Förpackningsdesign.Slutsats: Våra resultat visar att form i vår studie har varit det mestinflytelserika elementet när det gäller att påverkakonsumentens prisuppfattning. De visar också att konsumentersom sällan eller aldrig handlar från vårt valda produktsegment är praktiskt taget lika duktiga på att avgöra en produktsprispositionering baserat på förpackningsdesignen som dekonsumenter som handlar ofta.

Författare

Patrik Olsson Johan Ahlstrand

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..