Sök:

Att förebygga kompetensbrist

En studie av Luleå kommuns rekryteringsbehov under de kommande åren


Luleå kommuns organisation genomgår sedan år 2010 en omfattande generationsväxling som ställer höga krav på kommunens rekryteringsarbete. Kommunens arbete med att tillgodose den egna organisationens behov av kompetent personal är av ett stort värde för stadens möjligheter att utvecklas och fungera i enlighet med den kommunala visionen Luleå 2050. Syftet med denna studie är därför att skapa en översiktlig bild av Luleå kommuns behov av kompetens. Den ska även beskriva vilken kompetens som kommunens tre största förvaltningar efterfrågar under de kommande fem åren. Därefter ska förslag kunna ges till hur behovet skall kunna tillgodoses.Studien har i huvudsak genomförts med hjälp av intervjuer och djupgående litteraturstudier som sedan kompletterats med och sekundär statistik.Analysen baseras på de tre idealtyper som växer fram under studien. Varje idealtyp fokuserar på ett av problemen avseende rekrytering inom Luleå kommuns tre största förvaltningar. Förvaltningarnas problem illustreras utifrån de tre perspektiven Erfarenhet, Status och Kompetens. Idealtyperna beskriver tillsammans med den tidigare forskning som bedrivits kring området kompetens att det finns flera kopplingar mellan de tre förvaltningarnas olika problem trots att problemen i sig skiljer sig åt utifrån de tre idealtypiska perspektiv som använts. Analysen visar att alla de tre förvaltningar ställer formella krav på kompetens. Samtidigt upplever samtliga förvaltningar att det är svårt att rekrytera trots att de olika förvaltningarna utifrån idealtyperna efterfrågar totalt olika kompetenser vilket skulle kunna ha att göra med kommunens status som arbetsgivare på arbetsmarknaden.Nyckelord: Kompetens, idealtyper, rekrytering, Luleå kommun, generationsväxling

Författare

Niclas Hedéen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..