Sök:

Att förändra företagslogotypen - Navigering genom en förnyelseprocess


Syften: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka motiv som ligger till grund för förändring av ett företags logotyp, samt att klargöra viktiga faktorer för en lyckad förändringsprocess. Vi vill också förklara hur man går tillväga rent praktiskt när ett företag genomgår denna process. Vilka beslut fattas när? Vilka individer är drivande? Hur sker samarbetet med formgivningsbyråer? Metod: Kvalitativ studie med fem intervjuobjekt. Primärdata hämtad från intervjuer. Sekundärdata hämtad från litteratur och elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: Vi har använt oss av relevant litteratur som behandlar logotypens betydelse och förändring samt av teoretiska modeller som rör varumärket. Empiri: Vår empiri är baserad på intervjuer med representanter från tre företag (ABS, Alfa Laval och Tetra Pak) samt två design- och reklambyråer (Borstahusen Informationsdesign och Hilanders). Resultat: Orsakerna till varför företag väljer att förändra sin logotyp är flera: uppköp, samgående och tillkomst av ny vd är några av de vanligaste. Betydelsen av att vårda logotypen är väsentlig och det gäller att vara försiktig i samband med förändringar. Vi har även tagit fram grafiska riktlinjer och en modell som visar kopplingen mellan logotypen, företagets vision, identitet och image.

Författare

Rasmus Pettersson Simon Högblom Paul Leteus

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..