Sök:

Att engagera anställda i CSR

en fallstudie av ABB och Posten

Etik och kommunikation av etiska frågor har blivit en allt viktigare fråga i affärsvärlden under de senaste åren. Det kallas ofta Corporate Social Responsibility (CSR) eller företags samhällsansvar. Anställda har ofta kallats för företagets viktigaste resurs. Att kommunicera CSR och engagera medarbetarna i en sådan satsning kan ha en mängd olika fördelar, däribland minskad frånvaro och personalomsättning, ökat engagemang för jobbet, ökad hjälpsamhet bland personalen och skapande av nya kontakter (Bhattacharya et al., 2008; 2009). Denna uppsats ska därför undersöka hur större svenska företag gör för att förmedla sina CSR-satsningar och engagera de anställda i dessa.Två fallstudier, med ABB och Posten, har utgjort den empiriska grunden, och har gjorts genom intervjuer med hållbarhetsansvariga som kompletterats med uppgifter från företagens webbplatser. Denna studie har kompletterats med data från andra empiriska studier för att kunna ge större perspektiv.Resultatet visar att företagen framförallt använder kommunikation för att förmedla sina CSR-satsningar, men även mer involverande aktiviteter såsom diskussioner. Båda företagen menade att CSR-arbetet var en integrerad del av verksamheten, något som gjorde det lättare att se till att de anställda var engagerade.

Författare

Isabelle Fredborg Jacob Ullbrand

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..