Sök:

Att definiera och skilja på snarlika subgenrer

Tillämpat på death- och black metal


Det a?r sva?rt att sa?tta ord pa? vad man menar na?r man pratar om musik. Jag a?r intresserad av varfo?r det sa?llan ga?r att finna definitioner av genrer na?r diskussionen om dem a?r sa? stark, speciellt na?r det ga?ller snarlika genrer som troligtvis a?r uppdelade av en eller flera anledningar. Syftet med min underso?kning a?r att utveckla vidare kunskap om vilken betydelse det har att skilja pa? tva? snarlika subgenrer inom samma metagenre. Jag underso?ker da?rfo?r hur tva? snarlika genrer definieras och ja?mfo?r dem sedan och pro?var om det a?r av betydelse att underso?ka flera aspekter av en musikgenre. Tidigare forskning fo?resla?r att den musikaliska stilen borde underso?kas likva?l som kulturen och andra aspekter. En stark diskussion pa?ga?r just inom heavy metalscenen om subgenrerna inom den, da?rfo?r underso?ker jag subgenrerna death- och black metal. I denna underso?kning anva?nder jag Fabbris mall fo?r genredefinition, da?r underso?ks formella och tekniska regler, semiotiska regler, regler fo?r beteende, sociala och ideologiska regler samt ekonomiska och juridiska regler. Reglerna har jag underso?kt genom att lyssna pa? fonogram, titta pa? videoinspelningar av liveframtra?dande och publik samt hur akto?rer inom scenerna beter sig na?r de inte a?r pa? scen. Jag har a?ven analyserat la?ttexter och anva?nt mig av diverse litteratur och dokumenta?rfilmer. Mitt resultat visar att det finns betydande anledningar till att skilja pa? death metal och black metal trots att de musikaliskt liknar varandra.

Författare

Elvira Björnfot

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..