Att bli en bra chef
En kvalitativ studie om enhetschefers yrkessocialisering
Tidigare studier visarvikten av en bra yrkessocialisation för verksamhetens lönsamhet och den anställdes utveckling i sin yrkesroll. Syftet med studien äratt belysa enhetschefernas upplevelse av hurderas yrkessocialisation formardem till chefer. Följande frågor ställs: Hur socialiserar den kommunala äldrevården in sina enhetschefer?samthur upplever enhetscheferna själva att deras yrkesidentitet formas i yrkessocialiseringsprocessen på deras nya arbete? Den teoretiska utgångspunkten ärrollteorin. Studien genomförsmed en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av fyra kommunanställdaenhetschefer. Resultatet visar att respondenterna uppleveren vissbrist från verksamheten av stöd under sin tid som nyanställd. Respondenterna visartrots den bristfälliga yrkessocialisationen på att deras första tid som chef format deras yrkesidentitet positivt. Redan från början upplevde den nyanställde ett stort ansvar för sin arbetsroll, detta bidrog genom egen kraft och stöd från sina kollegor till att bygga upp en bra yrkesidentitet. De avgörande faktorerna för respondenternas skapande av sin yrkesidentitet ärdärmed egen kraft att hitta sin yrkesroll och kollegornas stöd,vilket även tidigare studier bekräftar.