Aspekter på prissättningsstrategier av mobila Internettjänster
FöretagsekonomiBusiness administration - informationBusiness administration - marketingMobila internettjänsterPrissättningPreferenser för betalningssättConjoint analys
För att mobila Internettjänster ska blir framgångsrika är det viktigt att de
tillfredställer konsumentens behov. Priset är den viktigaste faktorn för vilken
tjänst en konsument väljer. Det är viktigt att konsumenten har en uppfattning
om vilka variabler som priset sätts efter, samt kan uppskatta det pris denne
får betala för en tjänst. Idag är volymprissättning den vanligaste variabeln
som mobiloperatörer använder för att debitera mobila Internettjänster. Den
verkliga kostnaden kan vara svår att uppskatta. Vi vill därför utreda vilka
andra variabler som kan användas för prissättning av mobila Internettjänster,
samt undersöka konsumenters preferenser för några av dessa variabler.
Vi har försökt belysa att fler prissättningsvariabler än de som används idag,
kan användas för att förmå konsumenter att använda mobila Internettjänster. De
prissättningsstrategier som kan ge varaktiga konkurrensfördelar anser vi måste
vara anpassade till konsumenters preferenser samt de förändringar branschen nu
genomgår. Att samtliga mobiloperatörer vi har undersökt använder
volymprissättning är förvånande när konsumenten kan ha svårt att uppskatta
mängden data som skickas. Då vår undersökning visar att volymprissättning inte
är den önskvärda prissättningsvaribeln för alla typer av mobila
Internettjänster, hoppas vi att denna uppsats kan öka förståelsen för
konsumenters preferenser och bidra till att fler betalningssätt används.