Sök:

Aspekter på prissättningsstrategier av mobila Internettjänster


För att mobila Internettjänster ska blir framgångsrika är det viktigt att de tillfredställer konsumentens behov. Priset är den viktigaste faktorn för vilken tjänst en konsument väljer. Det är viktigt att konsumenten har en uppfattning om vilka variabler som priset sätts efter, samt kan uppskatta det pris denne får betala för en tjänst. Idag är volymprissättning den vanligaste variabeln som mobiloperatörer använder för att debitera mobila Internettjänster. Den verkliga kostnaden kan vara svår att uppskatta. Vi vill därför utreda vilka andra variabler som kan användas för prissättning av mobila Internettjänster, samt undersöka konsumenters preferenser för några av dessa variabler. Vi har försökt belysa att fler prissättningsvariabler än de som används idag, kan användas för att förmå konsumenter att använda mobila Internettjänster. De prissättningsstrategier som kan ge varaktiga konkurrensfördelar anser vi måste vara anpassade till konsumenters preferenser samt de förändringar branschen nu genomgår. Att samtliga mobiloperatörer vi har undersökt använder volymprissättning är förvånande när konsumenten kan ha svårt att uppskatta mängden data som skickas. Då vår undersökning visar att volymprissättning inte är den önskvärda prissättningsvaribeln för alla typer av mobila Internettjänster, hoppas vi att denna uppsats kan öka förståelsen för konsumenters preferenser och bidra till att fler betalningssätt används.

Författare

Andreas Petrovic Jonas Andersson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för ekonomi och management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..