Sök:

Aspekter av inlärning - Utifrån ett sociokulturellt perspektiv


Uppsatsens syfte är att studera lärande utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Det som står i fokus är att finna och studera närmare faktorer och komponenter som enligt det sociokulturella perspektivet motverkar inlärning och skapandet av kunskap. För att genomföra studien har en kvalitativ fallstudie utförts, där fyra gymnasieelever har djupintervjuats individuellt. Dessa elever har valts ut med tanke på deras uppvisat svaga skolprestationer utifrån ett betygsperspektiv. Ett sociokulturellt teoretiskt ramverk har använts som ett genomgående teoretiskt betraktelsesätt för studien. Ett antal olika komponenter och faktorer som berör och inverkar negativt på lärande och kunskapsutveckling hos gymnasieelever hittades och studerades utifrån det valda teoretiska perspektivet. En viktig kunskap som genereras av detta är att en betydelsefull uppfattning framkommit utav hur eleverna uppfattar skolan, dvs. skolan framställs utifrån fyra betygssvaga elevers verklighetsuppfattning. Insikt i denna verklighetsuppfattning kan berika varje verkande pedagogs fortsatta kunskapsutvecklande. Avslutningsvis möjliggör vi även för varje enskild pedagog att utifrån det sociokulturella perspektivet på lärande utföra en personlig granskning på sin pedagogiska verksamhet.

Författare

Lara Kristbjarnardottir Johan (LUT-student) Lundin

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..