Sök:

Arbetsutformning med syfte att skapa lärande och kvalitet


Detta examensarbete är utfört vid Volvo Cars Torslanda i Göteborg. I Torslandafabriken produceras fyra olika bilmodeller, S80, V70, XC70 och XC90, vid ett och samma monteringsflöde. Då monteringsarbetet sker vid en driven line upplever de anställda att produktionstakten är hög. Dessutom innebär de olika modellerna ett stort antal arbetsmoment. Problemet för Volvo är att nå uppsatta kvalitetsmål då det höga arbetstempot och det stora antalet arbetsmoment begränsar montörernas möjlighet till att snabbt komma upp i nödvändigt arbetstempo. Intresset från Volvos sida var därför att finna faktorer som påverkar lärande och kvalitet. Examensarbetet skulle också resultera i rekommendationer angående hur dessa faktorer skulle kunna användas för att skapa en arbetsutformning som motiverar till lärande och samtidigt ger förutsättning för att det utförda arbetet resulterar i produkter med hög kvalitet. För att få fram de data som krävdes inriktades undersökningen mot en del av tillverkningen, banavsnitt 1:2A, där montering av AC-system, bälten och panel sker. Utöver det görs även kontaktering. Fakta om de områden arbetet behandlar inhämtades genom en omfattande litteraturstudie, vidare gjordes observationer, intervjuer samt en enkätundersökning. Dessa undersökningsmetoder resulterade i en rad faktorer, vilka till stor del hör samman med både lärande och kvalitet. Nedan följer en presentation av dessa faktorer. • Inlärningsperiod • Metodstyrning • Logik i arbetsuppgifterna • Materialdisponering • Engagemang • Stress i arbetssituationen • Kontinuerligt lärande • Feedback Att flera av dessa faktorer hör samman med både lärande och kvalitet kan skapa problem vid arbetsutformningen då en faktor i vissa fall kan ha positiv inverkan på lärandet men negativ inverkan på kvaliteten och vice versa. För att skapa en arbetsplats som resulterar i både lärande och kvalitet är det viktigt att finna en gyllene medelväg, där hänsyn tas till alla faktorer så att dessa, istället för att motarbeta varandra, kompletterar varandra. Utifrån detta resonemang har en mängd rekommendationer samt en ny arbetsform tagits fram för att öka kvaliteten och lärandet på banavsnitt 1:2A vid Volvo Cars Torslanda.

Författare

Ingrid Andersson Elisabet Myrén

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..