Sök:

Arbetsterapeutiska interventioner i skolmiljön för barn med ADHD


Syftet med litteraturstudien var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner i för barn med ADHD i skolmiljön. Fjorton stycken artiklar inkluderades i studien och analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Utifrån analysen av artiklarna framkom tre kategorier. Kategorierna är ?Kompenserande interventioner för att möjliggöra aktivitetsutförandet?, ?Anpassning av miljön för att möjliggöra aktivitetsutförande? samt ?Förebyggande interventioner för att möjliggöra delaktighet?. Resultatet visade arbetsterapeutiska interventioner som användes för barn med ADHD i skolan. Interventionerna som resultatet beskrev involverade hjälpmedel, anpassningar av både den sociala och den fysiska miljön samt strategier för att förbättra aktivitetsutförandet och delaktigheten för barn med ADHD i skolan. Utifrån studien ser författarna ett behov av arbetsterapeuter i skolan för barn med ADHD.

Författare

Nina Juntti Jessica Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..