Sök:

Arbetsterapeutiska interventioner för barn med utvecklingsstörning

En litteraturöversikt


Syftet med denna litteraturöversikt var att utifrån aktuell forskning göra en sammanställning av arbetsterapeutiska interventioner för barn med utvecklingsstörning samt beskriva effekterna av dessa interventioner. Datainsamlingen har skett genom en databaserad sökning av publicerade vetenskapliga artiklar. Författarna har vid den systematiska sökningen använt ett antal förutbestämda sökord i databaser som vänder sig mot medicin och hälsa. Vid analysen av data användes arbetsterapeutiska interventionsformer som raster för att klassificera de interventionerna som utfördes för barn med utvecklingsstörning. Resultatet är uppdelat i tre delar; arbetsterapeutiska interventioner, bedömning av interventionernas effekt samt effekten av de arbetsterapeutiska interventionerna. Resultatet visade att den vanligaste interventionsformen för barn med utvecklingsstörning var ?restorative occupation?. Den vanligaste interventionen inom ?restorative occupation? var sensorisk integrationsterapi (SI-terapi). Av resultatet framkom även att endast ett av de bedömningsinstrumenten som användes i de granskade artiklarna bedömde på både aktivitetsnivå och funktionsnivå samt att ingen av artiklarna innehöll något instrument som bedömde aktivitetsnivån subjektivt. Vidare kunde man i samtliga granskade artiklar där effekten undersöktes se någon form av positiv effekt av de arbetsterapeutiska interventionerna. I diskussionen väcktes ett flertal mer specifika frågeställningar för framtida forskning.

Författare

Erik Onelius Alexander Westerberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..