Sök:

Arbetsterapeutisk fallprevention för äldre individer

En litteraturöversikt


Syftet med denna studie var att utifrån en litteraturöversikt beskriva arbetsterapeutiska fallpreventioner för äldre individer och bedöma de inkluderade studiernas vetenskapliga bevisvärde. En litteratursökning utfördes med i förhand utvalda sökord och sökordskombinationer i olika databaser. Utifrån abstrakten valde författarna att inkludera de studier som uppfyllde de på förhand uppsatta inklusionskriterierna. De studier som inkluderats lästes igenom av båda författarna upprepade gånger och analyserades för att få fram studiernas vetenskapliga bevisvärde och en sammanställning av vilka arbetsterapeutiska fallpreventioner som utförts. Dataanalysen resulterade i tre olika huvudgrupper av de utförda interventionerna i förhållande till Kielhofners (2008) indelning på miljö- och individnivå. Resultatet visar att de studier som utfört fallpreventioner endast på miljönivå kommit fram till att fallprevention på miljönivå är en viktig del av fallprevention och dessa studier bedömdes av författarna, enligt Britton (2000) ha ett högt vetenskapligt bevisvärde. De studierna som utförde fallprevention på både miljö- och individnivå kom alla fram till att det är viktigt att utföra fallprevention på båda nivåerna. De studier som var med i denna grupp hade ett medelhögt eller lågt vetenskapligt bevisvärde. Studierna som endast utförde fallprevention på individnivå kom fram till att det är viktigt att ta hänsyn till individen, dennes uppfattning och att motivationen är en viktig del av att lyckas med fallprevention. Studierna i denna grupp bedömdes ha ett lågt bevisvärde. Det författarna kommit fram till i denna studie är att arbetsterapeutiska fallpreventioner för äldre behövs på både miljö- och individnivå samt att arbetsterapeutens medverkan i fallprevention är viktig för att den ska vara så effektiv som möjligt. Författarna anser att fler ?rena? arbetsterapeutiska studier i ämnet behövs där även teoretiska ansatser undersöks.

Författare

Jessica Lindahl Sara Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..