Sök:

Arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet i aktivitet hos vuxna med ADHD


Studiens syfte var att beskriva hur arbetsterapeuterna arbetade för att främja delaktig-het i meningsfulla aktiviteter hos vuxna med ADHD. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med yrkesverksamma arbetsterapeuter i norra Sverige. En kvalitativ innehållsanalys användes vid analys av data som resulterade i fyra kategorier. I resultatet framkom det att arbetsterapeuternas arbete bestod av ett klientcentrerat arbetssätt och att skapa förståelse om klienternas vardag för att främja delaktighet i meningsfulla aktiviteter. Förskrivning av tekniska hjälpmedel och samverkan med aktörer och klien-tens nätverk var en stor del av arbetsterapeuternas arbete. Terapeutiska strategier användes även för att tillgodose klientens behov i vardagen och för att stötta och uppmuntra till delak-tighet i aktivitet. Slutsatsen är att arbetsterapeuterna beskrev att ett klientcentrerat arbetssätt där klienters motivation till förändring identifierades kunde bidra till att vuxna personer med ADHDs möjlighet till delaktighet i aktivitet kunde främjas. Vidare beskrev arbetsterapeuterna att struktur i utförandet av aktiviteter kunde främjas via användningen av kompensatoriska strategier såsom tekniska hjälpmedel.

Författare

Sabina Heikkinen Jenny Johannisson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..