Sök:

Arbetsterapeuters användning av lek för barn med funktionsnedsättning

En litteraturöversikt

Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka hur arbetsterapeuter använder lek som intervention för barn med funktionsnedsättning. För att besvara syftet valde författarna att göra en litteraturöversikt för att skapa kunskap inom det valda problemområdet. Litteratursökning gjordes i databaserna CINAHL, PubMed, PsykINFO och AMED-EBSCO och resulterade i att 12 artiklar valdes ut. Data som framkom analyserades under tre kategorier utifrån Case-Smith et al. (1996) modell med lekbaserade interventioner. Kategorierna var: lek som intervention för att träna andra förmågor, lek som intervention för att förbättra lekförmågor och lek som intervention för att främja lekfullhet. Resultatet visade att lek som intervention användes i olika syften. Lek användes för att förbättra sociala, kognitiva eller motoriska förmågor. Resultatet visade även att användandet av en lekbaserad intervention i barnets naturliga miljö förbättrade den sociala lekförmågan och det beskrevs att leken kan främjas genom lekbaserade interventioner. Sammanfattningsvis framkom att arbetsterapeuter i mindre utsträckning använder lek för lekandets skull. Det främsta användningsområdet av leken var att träna andra förmågor.

Författare

Ingela Franzén Linnéa Martinsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..