Sök:

Arbetet med den kulturella mångfalden på fritidshemmet


Jag blev intresserad av den kulturella mångfalden genom att jag under mina praktikperioder såg att barn från andra länder blev utanför på grund av bristande kunskap i svenska och på grund av sitt utseende. Syftet med min undersökning blev att ta reda på hur vi arbetar med den kulturella mångfalden utifrån invandrarbarnens perspektiv. Resultatet visar att vi som arbetar på fritidshemmen saknar kunskap om hur vi ska arbeta med den kulturella mångfalden. Det syns inte i vår verksamhet att det finns barn från andra länder och vi vet väldigt lite om de här barnens bakgrunder och hemländer. Resultatet visar att det finns skillnader bland pedagogernas uppfattning om barnens nyfikenhet av invandrarbarnens kulturer. De pedagoger som arbetar i barngrupper där det finns få invandrarbarn, trodde att barnen var nyfikna på de andra barnens kulturer, medan pedagogerna som arbetar i de barngrupper som har många invandrare inte trodde att de var intresserade av detta. Min undersökning visade att barnen är nyfikna och vill möta invandrarbarnens kulturer på fritidshemmen. Det behövs mer forskning kring hur vi på fritidshemmen ska arbeta med den kulturella mångfalden. Och hur vi kan ta till vara på barnens nyfikenhet på andras kulturer och hur denna kunskap kan berika barnens fortsatta liv ute i samhället.

Författare

Inger Norberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..