Användbarheten på högskolornas och universitetens hemsidor ur studenternas perspektiv.
Problemområde: En del av de högskolor och universitet som har hemsidor har inte
lagt så stor vikt på användbarhet då deras funktionalitet brister. Det är svårt
för deras studenter att på ett så enkelt sätt som möjligt nå den information de
behöver.
Hypotes: ?Användbarheten på högskolornas- och universitetens hemsidor kan
förbättras med hjälp av att krav ställs från studenterna.?
Genomförandet: För att undersöka hypotesen har tre undersökningar gjorts. Den
första var en granskning av de utvalda högskolornas och universitetens hemsidor
av författarna. Undersökning nummer två gjordes med hjälp av enkäter som
studenter vid de utvalda högskolorna och universiteten fick svara på. Tredje
undersökningen var en enkät som skickades ut med email till de utvalda
högskolornas och universitetens webbansvariga.
Slutsats: Av undersökningen som gjordes på studenterna såg vi att Relevansen
var viktig för studenterna men att de andra stegen i REAL modellen [9] inte var
av så stor betydelse. Det som var viktigast var att informationen de sökte
fanns och inte hur de kom åt den. Då de sökte information på sin högskola eller
sitt universitet upplevde de ibland att det var svårt att hitta informationen
och kunde ta lång tid men skapade sällan någon irritation. Studenterna ansåg
inte heller att det behövdes något hjälpavsnitt för att förstå hemsidorna. Om
man ser det ur studenternas perspektiv behöver inte användbarheten förbättras
på hemsidorna.