Sök:

Användarupplevelse med radiofunktionen hos musikstreamingtjänster

En jämförelse mellan Spotify och Deezer när användaren aktivt vill upptäcka ny musik


Under 2000-talet har de primära konsumtionskanalerna för musik gått från den traditionella radion och CD-skivan till Internet och dess tjänster så som Spotify och Deezer. Trots den nya tekniken och de nya möjligheterna så har både Spotify och Deezer implementerat en funktion som benämns som radio. Studien undersöker ur ett MDI-perspektiv vilken av musikstreamingtjänsterna Spotify och Deezer som har bäst användarupplevelse, när en användare aktivt vill upptäcka ny musik med hjälp av radiofunktionen. Detta undersöks med hjälp av en grupp studenter från KTH. Denna grupp besvarade en enkät om streamingvanor och deras relation till musik.  De utförde också ett ?Think Aloud?-test under interaktion med radiofunktionerna. Deltagarna besvarade sedan en uppföljande enkät om vad de upplevt under testet. Både ?Think Aloud?-testet och enkätstudien studerades utifrån hur användbar tjänsten var och hur musikrekommendationen presterade. På så sätt kunde vi se vilken tjänst som gav den bästa användarupplevelsen. Är användaren ute efter en musikupplevelse som främst spelar musik som användaren hört förut och troligtvis också uppskattar bör användaren använda sig av Spotifys radiofunktion som är mer träffsäker på att hitta låtar du gillar. Studien visar även att Spotifys radiofunktion kommer spela många låtar användaren redan hört. Vill användaren däremot aktivt hitta ny musik som användaren inte hört tidigare visar studiens resultat att Deezers radiofunktion är att föredra framför Spotifys radiofunktion.

Författare

Daniel Gustavsson Matilda Schaffer

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..