Sök:

Användarstudie av OpenAL vid ljudstättningen av Clusterball 2


Idag finns en mängd olika ljudkort tillgängliga på marknaden och många av dessa kräver olika instruktioner för samma ändamål. Detta kan leda till stora problem för bland annat spelutvecklare, eftersom det är till fördel om spelet som skall publiceras kan fungera på så många olika datorer som möjligt. Målet med detta arbete är att ljudsätta Clusterball® 2, med OpenAL, Open Audio Library. OpenAL är ett API, Application Programming Interface, som år 2000 introducerades, främst för ljudsättning av datorspel. Detta verktyg används för att skapa realistiska, interaktiva tre dimensionella ljud. OpenAL:s design är utformad för att vara användarvänligt och för att efterlikna OpenGL:s namnkonventioner och syntax maximalt. I dagens läge använder sig många av de senaste spelen OpenAL vid ljudsättning och det finns implementeringar till bland annat Windows, Playstation 2, och Xbox. Ljudsättningen av Clusterball® 2 har under arbetets gång fortskridit tillfredställande. Med hjälp av OpenAL har spelet erhållit ett bredare djup och förskönat spelupplevelsen. Behoven och önskemålen har på ett tillfredsställande sätt till stor del lyckats lösas. Med hjälp av EAX, Enviromental Audio Extensions, ett verktyg för att göra spelets ljud mer verklighetstroget, har använts för att ändra ljudmiljöerna i Clusterball® 2. Inom en snar framtid skall EAX också användas för att reproducera effekterna av någon form av hinder mellan källa och lyssnare.

Författare

Patrik Knutsson

Lärosäte och institution

Luleå/LTU Skellefteå

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..