Sök:

Användargränssnitt varningssystem

Detektion av oskyddad trafikant för stadsbuss

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Scania CV AB och syftat till att utveckla varningsmetoder och användargränssnitt för ett tekniskt system avsett att reducera antalet allvarliga olyckor mellan oskyddade trafikanter och Scanias stadsbussar i urbana trafikmiljöer. Fokus har i första hand legat på att utveckla förarvarningsmetoder. Under arbetets gång har dock ett behov identifierats av att utvidga systemet till att även inkludera varningar riktade mot trafikanter i fordonets näromgivning samt passagerare ombord. Det som ingår i föreslaget slutkoncept är en varningsstrategi, definierade risknivåer, riskområden kring fordon och detekterade objekt samt utformning av varningssignaler riktade mot förare, trafikanter i fordonets näromgivning samt busspassagerare. Samtliga varningssignaler är kopplade till en gemensam varningsstrategi indelad i 4 risknivåer. HMI-konceptet i sin helhet kan kortfattat beskrivas vara avsett att stödja samspelet mellan förare, omgivande trafikanter och passagerare.Utvecklingen av varningssignalerna har varit användarcentrerat och utgått från användarnas behov och önskemål på varningssystemet samt identifiering av olycksproblematiken och dess underliggande orsaker. De metoder som i huvudsak använts i examensarbetet är litteraturstudier, teoristudier, användarstudier och simulatortester. Bland annat har information inhämtats rörande olycksstatistik, teorier kring människans kognitiva förmåga samt riktlinjer för utveckling av varningssystem. Användarstudien har inkluderat fältstudier, intervjuer, workshops och enkätstudier.Slutsatser av examensarbetet är att systemets varningar kan utformas så att de är uppmärksamhetsväckande, intuitivt förmedlar situationens risknivå och riktar uppmärksamheten mot risken utan att uppfattas som direkt störande. Varningarnas användarstödjande egenskaper är dock kraftigt beroende av att varningarna endast ges vid rätt tillfälle. För att uppnå detta är det avgörande med en välutformad varningsstrategi samt välfungerade detektionsteknik. Varningssystemet bör även kombineras med en förbättring av förarens siktfält framförallt på stadsbussens högra sida.

Författare

Nichlas Persson Håstlund

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..